Voice search optimalisatie 

Voice search en Voice search optimalisatie

We gaan een nieuw tijdperk van klanten communicatie in, naarmate meer mensen mobiel gaan werken en het gebruik van stemassistenten dit jaar naar schatting met 130% stijgt.

Mensen zijn nu in staat om hun stem te gebruiken en interactie met merken is daardoor sneller en eenvoudiger dan ooit tevoren.

Hoewel het voordeel van stem voor consumenten onmiddellijk en voor de hand liggend is, zijn de implicaties voor marketeers enorm en nog steeds in opkomst. De klantervaring van vandaag ondergaat in een enorme verschuiving, net als toen de smartphones tien jaar geleden in gebruik werden genomen.

Het is van cruciaal belang om breed na te denken over hoe de stem invloed heeft op de hele klant ervaring, van ontdekking tot aankoop.

Het voelt alsof we midden in een landklem zitten voor stemgeoriënteerde technologieën waarmee consumenten rechtstreeks met internet kunnen communiceren. Dit is een spannende tijd om op zoek te gaan, maar mogelijk eng wanneer  je nog niet klaar bent voor verandering.

Veel SEOer’s hebben zich met het idee gevestigd, dat hun taak altijd zal liggen in het optimaliseren van websites die kunnen worden gevonden op basis van het optimalisatie van de content van een website met URL’s en links. Hoewel deze strategieën mogelijk iets langer werken, lijkt het erop dat in de nabije toekomst dit soort zoekresultaten mogelijk worden voor een zeer klein deel van het totale aantal resultaten dat aan gebruikers wordt weergegeven.

Naarmate meer en meer apparaten online gaan en gebruikers alleen met hun stem kunnen zoeken, veranderen het soort resultaten die ze verwachten. Zoekopdrachten worden meer actiegericht en gemoedelijker.

Door de ontwikkelingen in de afgelopen 20 jaar, blijkt dat mensen nog steeds met elkaar willen blijven communiceren onveranderd. De effectiviteit van handelsinformatie door communicatie, verslaat gemakkelijk de op geschreven tekst gebaseerde berichten uitwisseling. Mensen spreken over het algemeen 125-175 woorden per minuut. De gemiddelde persoon kan 38-40 woorden per minuut typen en dat is op een volledig toetsenbord, geen telefoonscherm.

Het is geen wonder dat Google, Amazon, Microsoft, Facebook en anderen zwaar investeren in spraakherkenning, die een samengestelde jaarlijkse groei van bijna 20% zal kennen en in 2023 meer dan $ 18 miljard waard zal zijn.

Er worden meer apparaten met internet functionaliteit geproduceerd en veel spraakcontroles worden gebruikt in plaats van of naast traditionele schermen, knoppen of afstandsbedieningen.

Spraakgestuurd zoeken via slimme luidsprekers biedt de komende maanden en jaren een enorme uitdaging en kansen voor marketeers. Google zegt dat meer dan 20% van de zoekopdrachten nu gebeurt op basis van stem en schattingen zijn dat het bereik in 2020 50% zal zijn.

De stem mogelijkheid voor marketeers is een nieuwe grens. Artificiële intelligentie kan stemgesprekken mijnen (?? )voor inzichten, en met dergelijke gegevens kunnen ze hun stem en digitale marketing initiatieven   koppelen.

Met de voice search is het belangrijk dat Google met het apparaat gericht op de gebruiker en de intentie van de gebruiker de beste content vindt of het gewenste resultaat snel en gemakkelijk behaalt, Dit is de belangrijkste motivator van Mobile-First Indexing en de integratie van Google Actions in hun framework.

De Mobile-First Index is de index van alle content, maar ik geloof dat verschillende algoritmen de content anders ranken, op basis van de zoekopdrachten, maar ook op basis van de intentie, omstandigheden en geschiedenis van de gebruiker. Sommige apparaten hebben een goed begrip van de intentie en voorkeuren van gebruikers en kunnen aanbevelingen personaliseren op basis van entiteits relaties van content in hun index.

Mobile-First Indexing is een verandering die de basis legt voor veel grotere veranderingen bij Google en SEO’s. Waar onze oude klussen waren gericht op het optimaliseren van websites, HTML-tags en content, zouden onze nieuwe banen mogelijk veel meer gericht moeten zijn op het optimaliseren van JSON-LD-markeringen in databases en feeds en het trainen van AI.

Databases en feeds van content (vooral media-content ) hebben de voorkeur boven HTML, omdat ze gemakkelijk kunnen worden ingenomen via API’s in plaats van gecrawld. De bestaande structuur van een database, samen met JSON-LD-markeringen, kan worden gebruikt om te bouwen op entiteits begrip voor de content.

Wat is PWA’s en waarom is heel interesant

Progressive Web Apps (PWA’s) zijn websites die zich als een app gedragen. Ze lijken de sleutel te zijn in het overbruggen van de functie van een app, met de vindbaarheid en eenvoudig onderhoud van een website. PWA’s zijn uitstekend geschikt voor media evaringen tussen apparaten.

PWA’s creëren een naadloze ervaring tussen de verschillende apparaten door te zorgen voor eenvoudige op het web gebaseerde overgang waarvoor geen software-, app- of besturingssysteemspecifieke programmering vereist is. PWA’s gebruiken ServiceWorkers om te moduleren welke gegevens worden opgeslagen op de telefoon en welke gegevens worden opgeslagen op de server. Die functionaliteit is ook wat ze zo geweldig maakt voor media.

PWA’s kunnen ook app-staten opslaan in de cloud, inclusief de locatie van ‘stop’ en ‘start’ in een mediabestand, zodat de gebruiker verder kan gaan waar hij was gebleven in een PWA-media-interactie, zelfs als het zich op een ander apparaat bevind.  Google Home en Google Assistant zijn doorgegaan met het uitbreiden van de software met nieuwe spraakopdracht mogelijkheden die u kunt gebruiken om media te beheren. U kunt nu bijvoorbeeld Google Home gebruiken om programma’s in Netflix te starten en te stoppen, tv-schema’s door te nemen, herinneringen voor tv-programma’s in te stellen of specifieke artiesten, nummers of afspeellijsten met alarmen te koppelen, dus dit soort integraties kunnen belangrijk zijn naarmate de Google-assistent beter in staat is om te communiceren met media van websites en in het bijzonder PWA’s ..

PWA’s vereisen minder gegevens overdracht en minder opslagruimte, en zijn gebouwd om apparaat onafhankelijk te zijn, dus ze zijn geweldig voor apparaten die niet zijn gebouwd met veel opslag en gegevens overdracht in het achterhoofd, zoals web-enabled TV’s, Android Auto-apparaten, ChromeBooks, horloges en veel andere apparaten. Omdat PWA’s op het web worden gehost en Responsive Design vereisen, kan elk apparaat met een browser of besturingssysteem dat ServiceWorkers ondersteunt, dit doen, als aan die minimumvereiste is voldaan.

Kunnen  PWA’s werken op de grootste groep apparaten die mogelijk is, ongeacht het besturingssysteem, inclusief voordelige webgebaseerde dummy-terminals die door Google en andere fabrikanten zijn gemaakt? YES!

Google heeft ook aangegeven dat PWA’s(Progressive Web Apps) en Android Instant-apps zijn toegestaan in de Google Play Store, waardoor de  webcontent de app-markt kan binnen dringen. Voilà!

Schrijf je in  onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven over de laatste trends van Voice search en voice serach optimalisatie in de toekomst .